In de afgelopen jaren hebben kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning enorme vooruitgang geboekt, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan voor het verbeteren van de manier waarop we technologie gebruiken. Een van de grootste doorbraken in dit gebied is ChatGPT. In deze blog vertel ik over ChatGPT en over wat voor overeenkomsten AI heeft met het werken in Mendix.
Wat is ChatGPT?
ChatGPT is een taalmodel ontwikkeld door OpenAI, opgericht door o.a. Elon Musk. “GPT” staat voor “Generative Pre-trained Transformer” en is ontworpen om natuurlijke taal te begrijpen en te genereren. Het is dus een getraind model van datasets teksten die online te vinden zijn.
Hoe werkt ChatGPT?
ChatGPT is revolutionair omdat het de manier verandert waarop machines kunnen communiceren met mensen. In plaats van statische antwoorden te geven op basis van vooraf geprogrammeerde scripts, kan ChatGPT conversaties voeren die veel natuurlijker aanvoelen. Het begrijpt complexe zinsstructuren en kan reageren op vragen en opmerkingen op een manier die lijkt op hoe een mens zou reageren.
ChatGPT kan bijvoorbeeld worden gebruikt in klantenservice-chatbots, waardoor bedrijven veel efficiënter kunnen omgaan met hun klanten. In plaats van eenvoudige scriptmatige antwoorden te geven.
AI in Mendix?
Zoals bekend is Mendix een low-code platform dat organisaties helpt om snel en gemakkelijk zakelijke applicaties te bouwen en te implementeren. Het platform stelt ontwikkelaars in staat om complexe applicaties te creëren zonder uitgebreide programmeerervaring, door het gebruik van visuele modellering en voorgedefinieerde bouwblokken.
Mendix is van zichzelf geen AI (Artificial Intelligence) platform, wel kan er gebruik gemaakt worden van AI functionaliteiten binnen Mendix. Met de integratie van AI-functies in Mendix-applicaties kunnen organisaties betere beslissingen nemen op basis van gegevens en een betere klantervaring bieden.
Enkele voorbeelden van AI functies binnen Mendix zijn:
- Predictive analytics: Mendix kan worden gebruikt om voorspellende modellen te creëren die voorspellingen doen over toekomstige gebeurtenissen. Bijvoorbeeld het voorspellen van klantgedrag of het voorspellen van de vraag naar bepaalde producten.
- Machine learning: Mendix kan worden gebruikt om machine learning-modellen te creëren die de gegevens van de organisatie kunnen analyseren en gebruiken om beslissingen te nemen en te automatiseren.
Maar ook tijdens het modelleren kan gebruik gemaakt worden van de Mendix Assist.
Mendix Assist is een door AI aangedreven assistent die je helpt bij het configureren van microflows in Mendix. Het geeft onervaren gebruikers aanbevelingen over het configureren van de volgende stap van de microflow op basis van activiteiten, parameters en gebeurtenissen die al in de microflow bestaan.
Mijn inziens heeft AI een nog grotere toekomst voor zich, en zal het veel openingen bieden in het programmeer en modeleer vak. En op het gebied van Mendix, denk ik dat het platform nog flink zal doorgroeien en nog meer slimme technologieën toe kan gaan passen wat het werk van de ontwikkelaars gemakkelijker zal maken.
Meer weten over AI en Mendix?
We vertellen je er graag meer over. Maar vooral hoe we jouw bedrijf kunnen helpen met software-ontwikkeling.